مهارکننده های دیپپتیدیل پپتیداز -4 ممکن است خطر بیماریهای لوزالمعده را افزایش دهند

28 اوت 2019 - براساس مطالعه ای که بصورت آنلاین در بیستم ماه اوت در مجله ی Diabetes Care منتشر گردید، استفاده از مهار کننده های دیپپتیدیل پپتیداز -4 (DPP-4i) با افزایش خطر ابتلا به پانکراتیت و سرطان لوزالمعده در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که اخیرا این بیماری برای آنها تشخیص داده شده، همراه است.

دکتر Minyoung Lee، از دانشکده ی پزشکی دانشگاه Yonsei در سئول و همکارانش از بانک اطلاعات غربالگری سلامت خدمات بهداشتی کشور کره، برای شناسایی 33208 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 که بیماری آنها به تازگی تشخیص داده شده بود و از سال 2007 با داروهای ضد دیابت تحت درمان قرار گرفته بودند، استفاده کردند. ارتباط بین DPP-4i و پانکراتیت و سرطان لوزالمعده در این تحقیق، بررسی شد.

محققان دریافتند که 10218 بیمار کاربر جدید DPP-4i و 22.990 کاربر جدید سایر داروهای ضد دیابت بودند. خطر ابتلا به پانکراتیت (نسبت خطر تنظیم شده ، 1.24) و سرطان لوزالمعده (نسبت خطر تعدیل شده ، 1.81)  با مصرف DPP-4i به طور قابل توجهی افزایش یافته است. یک دوره ی تاخیری شش ماهه در مصرف دارو در میان بیماران مشاهده شد. در طی 12 ماه اول و یک سال پس از تجویز اولیه ، نسبت خطر ابتلا به پانکراتیت و سرطان لوزالمعده، بدون روند افزایشی با توجه به مدت زمان قرار گرفتن در معرض دارو، به طور کلی ثابت بود.

نویسندگان اظهار داشتند: عدم افزایش خطر متناسب با مدت زمان قرار گرفتن در معرض دارو، احتمال وجود علیت معکوس را نشان می دهد، این نتایج بر ضرورت بررسی بیشتر ایمنی طولانی مدت پانکراس با مصرف DPP-4i تاکید دارد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-08-dipeptidyl-peptidase-inhibitors-pancreatic-disease.html